Getty Images
A HSBC egykori partnere azt jósolja, hogy a szektor 2-3 éven belül előretör.
A sportszponzoráció továbbra is „jelentős érték, amennyiben az adatokat megfelelően használják”, állítja a PumpJack Dataworks alelnöke, Giles Morgan.
A koronavírus-járvány és a sport világszintű leállása kételyeket ébresztett a szponzorok és jogtulajdonosok közötti jövőbeli együttműködést illetően. A Two Circles sportmarketing ügynökség májusban közölt tanulmánya további kétségeket vetett fel, azt jósolva, hogy a globális sportszponzoráció 2020-as költése 17,2 milliárd dollárral visszaesik a Covid-19 hatására.
Ennek ellenére a HSBC globális szponzorációért felelős korábbi vezetője, aki a SportsPro legutóbbi online konferenciáján beszélt, hiszi, hogy a szponzorációs üzletágnak megvannak a megfelelő adatai arra, hogy felépüljön és újra növekedésnek induljon.
Morgan, aki azt jósolja, hogy a szektor két-három éven belül talpra áll, rámutatott a mobilvilág által termelt adatok helyes használatára, amellyel szerinte a brandeknek megvan a lehetőségük meghatározott célcsoportok elérésére.
„Az emberek beszélnek adatokról, de azt nem tudják, hogy szerezzenek adatokat a legnagyobb „rajongóikról” és mit kezdjenek vele” – mondta. „Ha ezt megoldják, a szponzoráció értéke sokkal magasabb lesz a jogtulajdonos számára. Ezért vagyok annyira optimista az iparág fejlődése tekintetében, bár eltart egy ideig, mert globális recesszió közeleg.”
„Egy cégnek, amely közvetlenül akarja elérni a fogyasztóit, és értelmes, tartalmas kapcsolatot szeretne kiépíteni a brandje és a jogtulajdonos között, a megfelelő adatbányászattal el tudja mindezt érni. Ez teljesen új az iparág számára, korábban nem volt ilyen.”
Miközben a szponzori megállapodások a múltban érzelmeken és személyes véleményeken alapultak Morgan szerint, hozzátette, hogy az akkori a módszerek teljesen szükségtelenek voltak, hisz az adatok megadják azokat a számokat, amelyek szükségesek egy konkrét üzleti megállapodáshoz.
„Annyira örülök, hisz a szektor most eljutott arra a szintre, hogy valódi üzletet hozzon” – mondta. „Ám szükségünk van a valós, dinamikus adatokra, és ami még izgalmasabb, hogy a fogyasztók többsége manapság már mobilon vásárol. Bármit is csinál egy adott rajongó, jegyet vesz, terméket vásárol, vagy követi a közösségi médiát, mindezt a mobiljával összekapcsolva teszi. A jogtulajdonosoknak nem kell mást tenniük, mint eltenni ezeket az adatokat a saját adattárházukba.”
„Kevés fogyasztó szeret hasonlóan egy sportágat, sportklubot, mint egy bankot vagy biztosítót, hiszen azok unalmasak. Ugyanakkor szereti a szenvedélyt, amivel a sport, a zene, a szórakozás jár. Ezért értékes a szponzoráció. Ám ezt empirikusan és dinamikusan is bizonyítani kell, és ez most lehetséges.”
Morgan nézetei tükrözik a Two Circles ügyvezetőjének, Gareth Balchnak a véleményét, aki az Insider egy korábbi konferenciáján beszélt arról, hogy a digitális szponzori költés a legnagyobb lehetőség az innovációra és a legalulértékeltebb terület a sportmarketing üzletben.
Morgan szerint, ha a részvényesek nem értik teljesen a digitális rajongó bázist, az visszavetheti a fejlődést.
„Itt a rés” – magyarázta. „Mindenki beszél a digitális elköteleződésről és arról, hogy lehetne briliáns Twitter-kapmányt csinálni. Ám tudni kell, hogy ennek mi az ára. Épp ezért gondolom, hogy a jogtulajdonosoknak, cégvezetőknek rendkívül fontos beleásniuk magukat a saját üzletükbe és minél többet megtudni a rajongókról és fogyasztókról, mert akkor kezdhetik ténylegesen is kiépíteni az üzletüket.”