A tulajdonosok átruházták Live Nation részvényeiket, hogy tőkét szabadítsanak fel a Covid-19 okozta problémák miatt.
A Formula-1 2020-as idénye eredetileg márciusban rajtolt volna, ám ahogyan mára köztudott, az első kilenc versenyt elhalasztották vagy törölték a koronavírus-járvány miatt.
Mindez pénzügyi bizonytalanságban tartja a csapatokat, hiszen bevételeik főleg a szponzori juttatásokból, illetve a pontpénzekből tevődnek össze, és mindkettő nagymértékben függ a megrendezett nagydíjaktól. Franz Tost, az AlphaTauri csapatfőnöke elmondta, a Red Bull fiókcsapata 1,5-2 millió dollárt veszít minden törölt verseny miatt.
Azt remélik, hogy a Liberty lépése biztonságot nyújthat a Formula-1-nek és csapatainak, az amerikai cég szerint az összeget akkor használják fel, ha tovább tolódik a szezon rajtja.
A Liberty hozzátette, ez a pénz „segíti a hitelezőkkel folytatott tárgyalásokat az F1 banki együttműködésével kapcsolatban, ami módosításokat igényel”. Mindez a Daily Telegraph riportja után történt, amely figyelmeztetett, hogy a sportág egy 2,9 milliárdos kölcsönt kockáztat a Covid-19 okozta leállás következtében valószínűsíthető profithiánnyal.
Amellett, hogy most van elég készpénz a kölcsönkötelezettségek teljesítésére, a Formula-1 arra is használ majd belőle, hogy kifizesse a csapatoknak a pénzdíjakat és kompenzálja a jegyeladás miatti veszteségért azokat a rendezőket, amelyeknek a futamukat zárt kapuk mögött kell megrendezniük.
A Liberty szerint ez a pénz „felszámolja az anyavállalat 1,3 milliárd dolláros adósságát is”, amivel a Formula One Group felé tartozik, és elegendő összeg marad „a kínálkozó kedvező befektetésekre és felvásárlásokra”.
Ám figyelmeztetett, ez nem azt jelenti, hogy a Liberty „csekk-könyve bármikor nyitva áll”, a cég „szeretné, ha a csapatok fizetőképesek maradnának, hiszen ők is részei annak, amire szükségünk van a sikeres versenyzéshez 2020-ban, 2021-ben, sőt, még tovább.”
A jelenlegi terv szerint, a július 3-5. között megrendezésre kerülő Osztrák Nagydíjjal indulna a Formula-1-es szezon, majd jönne két verseny Silverstone-ban, mindegyik zárt kapuk mögött. Bár még semmi sem biztos, Maffei elmondta, hogy „a Liberty-nek vannak forgatókönyvei nulla versenyre, és 15-18 versenyre is, utóbbi esetén az első néhány futam zárt kapus lenne.”
A készpénzinjekcióra válaszul a Formula-1 részvényei a Nasdaq szerint 9,14 százalékkal emelkedtek.
A McLaren Racing csapatfőnöke, Zak Brown azzal vádolta a Ferrarit, hogy „tagadásban él” azzal kapcsolatban, hogy milyen károkat okoz a koronavírus járvány a sportágnak. Az olasz csapat vezetője, Mattia Binotto a hét elején azt mondta a Guardiannek, hogy most „nem azok az idők járnak, amikor sietősen kell reagálni” a sorozat jövőjével kapcsolatos kérdésekben.
A költségcsökkentés terén a csapatok megegyeztek, hogy 145 millió dollár lesz a plafon csapatonként, és ez a 2021-es szezontól érvényes. Ám a McLaren és még mások is további csökkentést követelnek, egészen 100 millióig, amit a Ferrari ellenez.
„Összezavarodtam” – mondta a riportereknek Brown. „Mindnyájan látjuk, hogy a legnagyobb válságon megyünk keresztül, amivel a világ valaha megküzdött a modern korban. Országokat, iparágakat zártak le. Hatalmas hiba ezt nem elismerni, és nem sietni a döntésekkel. (A Ferrari) tagadásban él. Ha körbenézünk a világban, azt látjuk, hogy minden elnök, miniszterelnök vagy elnök-vezérigazgató azonnal cselekszik, határozottan néz szembe a kihívással. Nagyon gyenge vezetői stratégia az, ha nem hozunk minél hamarabb döntéseket.”
Forrás: SportsPro Media